Sposoby usprawnienia komunikacji z innymi osobami

 Jak usprawnić komunikację? Dowiedz się, jak usprawnić sposób komunikacji z osobami trzecimi i pozbądź się stresu związanego z nawiązywaniem kontaktu. Nauka emocji oraz obycia się z innymi ludźmi jest bardzo kluczowa dla komfortowych relacji.

sposoby komunikacji

Skuteczne metody usprawnienia umiejętności komunikacji

Ostatnie dekady przyniosły otworzenie się na cały świat. Kiedyś większość osób obracała się w jednym otoczeniu, bez potrzeby wychodzenia ze swojej strefy komfortu. Dlatego osoby z jednej warstwy społecznej lub regionu bardzo dobrze się ze sobą dogadywały, a komunikacja była łatwa i bezstresowa.

Obecnie jednak wygląda to zupełnie inaczej i nawet bawiąc się w BruceBet kasyno, może pojawić się sytuacja, że trzeba będzie się skontaktować z konsultantem. Mimo że jest to pozornie błaha sprawa, to wizja rozmowy z kimś obcym wywołuje stres. Głównie jest to spowodowane tym, że podświadomie obawiamy się, że zrobimy coś nie tak. Może to wynikać z jakiegoś doświadczenia lub po prostu niewiedzy, jak przeprowadzić taką rozmowę.

Dotyczy to praktycznie wszystkich aspektów życia w dzisiejszym świecie. Dosłownie na każdym kroku wymaga się, aby wychodzić ze swojej strefy komfortu i rozmawiać na różne tematy z osobami z zewnątrz. Żeby pozbyć się stresu, warto zastanowić się nad tym, jak można usprawnić swoje umiejętności komunikacji, co pokrótce zostało przedstawione w niniejszym artykule.

Zwróć uwagę na to, jak się wypowiadasz i staraj się poprawić ewentualne błędy

Kluczem do poprawy jasności komunikacji jest zastanowienie się nad tym, w jaki sposób się wypowiadamy. Kluczowe czynniki to:

    • Poprawność wypowiedzi. Warto nauczyć się posługiwać poprawną polszczyzną. Często chłoniemy z otoczenia niepoprawne zwroty oraz naleciałości gwary, o których nie zdajemy sobie sprawy do momentu kontaktu z osobą z innego środowiska. Wykorzystywanie takich zwrotów może wywołać brak zrozumienia, a nawet lekceważący stosunek odbiorcy. 
    • Dykcja. W rozmowie nie należy się spieszyć. Warto wszystko mówić wyraźnie i dokładnie, żeby nie dochodziło do nieporozumień. Warto czasem się nagrać, żeby zwrócić uwagę na słowa, czy frazy, które wypowiadamy niewyraźnie.

 

  • Przemyślane wypowiedzi. Bardzo istotna kwestia — najpierw myślimy, później mówimy. Dzięki temu wypowiedzi są spójne, zrozumiale i przede wszystkim treściwe.

 

Te kwestie można bardzo łatwo poprawić samemu. Wystarczy obserwować to, jak się wypowiadamy, rejestrować ewentualne błędy i eliminować je. Samo to wystarczy, żeby zwiększyć pewność siebie podczas rozmowy, co będzie miało istotny wpływ na odbiorcę.

NAUKA KOMUNIKACJI Z LUDZMI

Bądź aktywnym słuchaczem

Wszyscy lubią, jak są słuchani. Dlatego, jeżeli prowadzisz z kimś rozmowę, to słuchaj go aktywnie. Polega to na bardzo prostym zabiegu. Wystarczy po prostu patrzeć osobie prosto w oczy, kiwać głową i od czasu do czasu wtrącać pojedyncze słowa aprobaty. Oczywiście cały czas należy skupiać się na tym, co druga osoba chce nam przekazać.

Stosując aktywne słuchanie, prowadzenie rozmowy staje się znacznie przyjemniejsze, bo odbiorca podświadomie czuje, że to, co chce przekazać, jest szanowane przez drugą stronę i chce się odwdzięczyć tym samym.

Czymś zupełnie przeciwnym jest regularne wtrącanie się, czy nagła zmiana tematu. W ten sposób przekazuje się rozmówcy, że to, co chce powiedzieć, jest bez znaczenia i tym samym okazuje się mu brak szacunku.

Zawsze postaraj się postawić z perspektywy swojego rozmówcy

Najbardziej stresujące są rozmowy, podczas których wynika różnica zdań i trzeba przerzucać się argumentami, żeby udowodnić drugiej stronie, kto ma rację. Żeby taka rozmowa przeszła bez zbędnego stresu, należy myśleć dwubiegunowo — ze swojej perspektywy i z perspektywy rozmówcy.

Dzięki temu druga strona nie tylko poczuje, że jest rozumiana i szanowana, to jeszcze jesteśmy w stanie poznać jego stronę i wysnuć argumenty, którym nie będzie się w stanie przeciwstawić. Oczywiście podczas rozmowy może okazać się, że to właśnie ta druga strona ma rację. W takim wypadku należy po prostu się z nią zgodzić i przedstawić swój tok rozumowania, żeby uniknąć dalszego sporu. Warto tutaj zaznaczyć, że rozmówca może nie stosować tej zasady, wtedy trzeba mu wyjaśnić swój punkt widzenia.

Staraj się być asertywnym — nie agresywnym

Nigdy podczas rozmowy nie powinno się dopuszczać emocji. Osoba, która uniesie się w sytuacji spornej, jest z góry skazana na porażkę. Zamiast tego warto trzymać się swoich racji i starać się je skutecznie przedstawiać. Jeżeli druga strona zacznie się zachowywać agresywnie, to nie należy za tym podążać. Spokój może być dla niej sygnałem, że to, co robi, jest niepotrzebne i być może sama się uspokoi.

Jeżeli chcesz przedstawić swoją wersję, ale czujesz, że druga strona w żaden sposób nie przyjmuje tego do wiadomości, to po prostu zmień temat i wróć do tego, kiedy się uspokoi. Negatywne emocje znacząco utrudniają prowadzenie rozmowy, a często sprawiają, że jest ona bezsensowna. Dlatego zawsze zachowywać spokój i konsekwentnie wyrażać swoje uczucia oraz potrzeby.

Mów konkretnie, o co Ci chodzi

Często przekazujemy informacje w sposób zawoalowany, niepotrzebnie trudny do zrozumienia. Mamy tendencję do używania trudnych słów tam, gdzie tego nie potrzeba, tworząc często karykaturalne wrażenie. 

Z pewnością każdy ma w swoim otoczeniu osobę, która wypowiada się z wykorzystaniem bardzo rzadko używanych słów. Warto się wtedy zastanowić, czy takich zwrotów jak np. „egzaltować się” nie zostawić formie literackiej lub wypowiedziom publicznym, zamiast stosować w zwykłej rozmowie z nieznajomym. Jest to niepotrzebne i powoduje potencjalną niechęć do nawiązania kontaktu po stronie drugiej.

Warto mówić zwięźle konkretnie i starać się przekazać w jednej wypowiedzi jak najwięcej informacji — bez zbędnych dodatkowych przymiotników, epitetów oraz archaizmów.

Nie bój się kontaktu — po drugiej stronie jest taki sam człowiek

Bez względu na to, czy mamy do czynienia z doktorem, urzędnikiem, czy funkcjonariuszem policji, nie należy stawiać między sobą barier. To tacy sami ludzie, którzy mają takie same problemy i również mogą czuć stres przed kontaktem z drugą osobą.

Często z góry stawiamy między sobą barierę, która utrudnia komunikację. Dlatego bez względu na to, z kim mamy do czynienia, należy zawsze rozmawiać z nim jak równy z równym. Jeżeli mowa o sytuacji potencjalnie stresującej i damy do zrozumienia drugiej stronie, że stoimy niżej w hierarchii, to nie ma mowy o załatwieniu sprawy zgodnie ze swoimi oczekiwaniami.

Należy twardo stać na swoim i wyraźnie sygnalizować swoje potrzeby. Żeby wyglądać na pewnego siebie, wystarczy się wyprostować, nawiązać kontakt wzrokowy i rozmawiać w sposób jasny i rzeczowy. Wtedy bez względu na różnicę wieku, status społeczny, czy sytuację, w której znajdują się rozmówcy, przeprowadzenie konfrontacji będzie znacznie prostsze. Dzięki wypracowaniu tej umiejętności można całkowicie wyzbyć się stresu przed trudną rozmową, co jest jednym z najczęstszych stresogennych czynników w dzisiejszym świecie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

CommentLuv badge