Amazon to jedna z najdroższych marek na świecie, która zatrudnia około 650 000 pracowników i generuje roczny przychód na poziomie około 200 miliardów dolarów. Firma została założona w 1994 roku, a jej założyciel — Jeff Bezos jest uważany za najbogatszego człowieka na świecie. Poznaj całą prawdę!
Kulisy funkcjonowania sklepu internetowego Amazon
W Polsce Amazon jeszcze nie jest aż tak dobrze znany, ale wszystko powinno się zmienić w ciągu kilku najbliższych lat. Amazon wszedł do Polski już w 2014 roku (jako sieć dystrybucyjna), jednak sklep internetowy w Polsce wystartował dopiero… 2 marca 2021 roku. Dlaczego Amazon zyskał tak dużą popularności i czy jest sens przenosić się na amerykański sklep internetowy z naszych lokalnych odpowiedników? W niniejszym artykule przedstawione zostaną wszystkie najbardziej interesujące szczegóły dotyczące sklepu internetowego i firmy, do której się rozrósł przez ponad 2 dekady.
Działalność Amazonu
Obecnie trudno byłoby określić wszystkie sektory, w których działa firma Amazon. Pomimo tego, że jest to przede wszystkim sklep internetowy, warto pamiętać, że firma zaczynała jako księgarnia internetowa, która nadal funkcjonuje. Czytnik Kindle jest doskonałym narzędziem do czytania i kupowania e-booków. Oprócz tego firma zajmuje się produkcją filmów i seriali, ma własną platformę VOD (Amazon Prime), mówi się o otworzeniu sieci aptek, a także starcie w wielu innych dziedzinach. Firma ma ogromne możliwości i z czasem najprawdopodobniej stanie się prawdziwym hegemonem w różnych sektorach swojej działalności.
Sklep internetowy nadal odpowiada za większość przychodu firmy i zapewnia stabilność finansową, która pozwala inwestować miliardy dolarów w różne projekty, jak chociażby nowy serial w świecie Władcy Pierścieni. Dlaczego Amazon tak bardzo wyróżnia się na tle konkurencyjnych sklepów internetowych? Przecież w Polsce bardzo dobrze działa Allegro i trudno sobie wyobrazić, żeby Polacy mieli nagle porzucić rodzimą platformę, żeby przejść na Amazon.
Ułatwienia dla sprzedawców
Amazon to ogromna sieć logistyczna, która w znaczny sposób ułatwia dystrybucję sprzedawanych artykułów, sprawiając, że przedsiębiorca zajmuje się sprzedażą, a sklep internetowy resztą. Do największych zalet sprzedawania na Amazonie należą:
- Program Fulfilment by Amazona (FBA) — oryginalny pomysł, który pozwala przenieść swój magazyn do centrów dystrybucyjnych Amazon (CD). Dzięki temu sprzedawca nie musi przejmować się logistyką, a jego towary trafiają w miejsce docelowe najszybciej jak to możliwe. System polega na tym, że każdy przedmiot wystawiony w sklepie jest już dostępny w CD Amazon. Kiedy ktoś kupi wybrany produkt, rusza cała machina logistyczna, która obejmuje jego skompletowanie, spakowanie i dostarczenie. Dzięki najnowocześniejszym technologiom zastosowanym w magazynach sklepu całość przebiega szybko i sprawnie, a sprzedawca oszczędza sporo pieniędzy i czasu na logistyce.
- Sprzedaż na terenie całej Europy — jedno konto sprzedawcy pozwala na rozprowadzanie produktów na wszystkie europejskie platformy Amazon. Jeśli ktoś dodatkowo korzysta z FBA, to całość jest niezwykle łatwa w organizacji. Platformy, na których można sprzedawać to: Amazon.co.uk, Amazon.fr, Amazon.de, Amazon.it, Amazon.es, Amazon.nl, Amazon.se i Amazon.pl.
- Narzędzia do automatycznego ustalania cen — sklep ma wbudowane narzędzia do analizy rynku i automatycznego dostosowywania cen w celu optymalizacji sprzedaży wybranych artykułów. Dodatkowo można określać konkurencyjne ceny dla klientów Amazon Business.
Dzięki tym narzędziom każdy sprzedawca może zminimalizować koszty prowadzenia sklepu internetowego i skupić się na rozwoju swojej działalności. System na zachodzie sprawdza się doskonale i najprawdopodobniej w ciągu kilku najbliższych lat zacznie systematycznie przejmować polski rynek.
Skutkiem tych ułatwień są rekordowo niskie ceny w sklepach internetowych Amazon. Właśnie dlatego coraz częściej mówi się, że rodzime Allegro ze swoim standardowym modelem sprzedaży będzie musiało się ugiąć pod naporem giganta z USA właśnie dlatego, że te same produkty będą miały niższe ceny na Amazonie. Żeby przyśpieszyć proces pozyskiwania nowych klientów, Amazon zachęca do rejestracji w swoim serwisie dzięki różnym promocjom. Jeśli ktoś poznał takie zachęty jak bonus za rejestrację VulkanVegas, to coś podobnego można odebrać w nowym polskim sklepie internetowym Amazona. Coraz prężniej działająca machina marketingowa rusza w Polskę i w ciągu kilku lat przekonamy się, czy firma powtórzy swój sukces z zachodu.
Centra dystrybucyjne Amazon — serce sklepu internetowego
Amazon rozpoczął swoją działalność w Polsce za sprawą CD, które obsługiwały przede wszystkim klientów z zachodniej Europy. Wydarzenie wejścia na polski rynek było bardzo szeroko komentowane ze względu na ogromne zapotrzebowanie na pracowników. Aktualnie w Polsce działa 9 CD, które zatrudniają około 18 000 osób. Centra logistyczne mają nieustannie wprowadzane nowe technologie, które sprawiają, że ogromne logistyczne przedsięwzięcie jest w dużym stopniu operowane przez maszyny. Standardem stają się automatyczne stacje dokujące, czy roboty odpowiadające za sortowanie, przenoszenie produktów. Firma ruszyła nawet z kampanią, która pozwala na organizowanie wycieczek po CD Amazon w Polsce. Można na własne oczy przekonać się, co dzieje się z produktami po tym, jak kliknie się przycisk „Kup teraz”. Zaczyna się od automatycznego oprogramowania, przez roboty po ręce ludzkie.
W tym miejscu pojawia się najbardziej kontrowersyjna kwestia działania sklepu internetowego — pracownicy fizyczni. Pomimo tego, że niektóre CD są wyposażone w setki robotów, zapotrzebowanie na ludzi nadal jest ogromne. W jednym centrum może pracować nawet kilka tysięcy osób. Niestety jak to w takich miejscach bywa, czynnik ludzki jest przede wszystkim liczbą. Liczą się dane statystyczne i ich analizy. Na samym końcu są pracownicy najniższego szczebla, którzy często narzekają na warunki pracy i niskie płace. Problem ten jest szczególnie duży w przypadku krajów rozwijających się jak Polska. Brak dużej konkurencji na rynku pracy sprawia, że ogromne firmy wykorzystują swoich pracowników do zbyt ciężkiej pracy, nie oferując im za to wyższych wynagrodzeń. Część osób przyjmujących się do pracy w CD Amazon rezygnuje po krótkim czasie, a na jego miejsce bez najmniejszego problemu znajduje się kolejne osoby. Sytuacja ta w końcu na pewno ulegnie zmianie, ale będzie musiało minąć jeszcze dobrych kilka lat. Kto wie, może w CD Amazon już niedługo będą pracować przede wszystkim jednostki zautomatyzowane.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Polska marka Bas Bleu specjalizuje się w produkcji takich rz...
O takich nowinkach lubię pisać najbardziej. Moim najnowszym ...
Wzięłam udział w akcji #WyzwanieMokosh, której celem je...
Dodaj komentarz